top of page
הפוסטים שלנו:

העשרת הציור המובנה בגיל הרך

ילדים רבים מופנים לטיפול בריפוי בעיסוק על רקע קשיים והימנעות מציור. לכן, בחרנו לכתוב לכם ההורים פוסט שכולו מוקדש לציור המובנה, הכולל המלצות לפעילויות כיפיות משותפות לכם ולילדיכם בתחום זה.


אז לפני שמתחילים ממש, כמה דברים שחשוב לדעת:

התחלת הציור אצל ילדים הינו תהליך למידה עצמי, הרגל יומיומי ואמצעי ביטוי. התפקיד של ההורים הוא להבחין בו וללוות אותו על מנת לסייע לילדים להתבטא, להתפתח ולבסוף גם לכתוב.


התפתחות הציור אצל ילדים רבים, מבין אלו המופנים אלינו לטיפול, מאופיינת בעיכוב ובהימנעות של הילד בשל קושי מוטורי, תסכול מ"מה שיצא" וחוסר התנסות. אם גם אתם מזהים מאפיינים דומים אצל ילדיכם, ואם הגננת תפסה אתכם ביציאה מהגן כדי לספר לכם ש"היום דני שוב לא רצה לצייר..." הפוסט הזה הוא בדיוק בשבילכם!


ההימנעות מהשתתפות בפעילויות ציור פוגעת בדימוי העצמי, ואף בהמשך ביכולת הלימודית של הילד. פעמים רבות ילדים אלו מתויגים כ"מתקשים" או "מציירים קשקוש בלבוש" בעיני חבריהם ובעיני הצוות החינוכי.

_________________________________________________________________


אז מה בעצם ניתן לעשות?


בפוסט הזה ובבאים אחריו נמליץ על פעילויות חווייתיות ומשותפות בבית, על מנת לפתח את תחושת ההצלחה של הגוזלים הקטנים שלכם, ובמיוחד בכדי לפתח אצלם את חדוות הציור.


ילדים צעירים לומדים בשתי דרכים עיקריות:


1. חשיפה ישירה ללא התערבות מבוגר

2. תיווך על ידי מבוגר המהווה דמות מרכזית בחייו


אז חשיפה יש בגן והרבה, אבל כשכבר קיימת הימנעות וחוויה שלילית, אתם כהורים יכולים לעזור ולתווך, ובכך לשנות התנהגות אקראית לתכליתית. בעזרת תיווך מתאים, הילד הופך לשותף פעיל ונוצר דיאלוג ומערכת אמון.


הרגשת המסוגלות נבנית על ידי הצלחה ורכישת שליטה, והיא חיונית לפיתוח יכולת למידה בעתיד. הרגשה זו תעודד אותו גם להתנסות במשימות מאתגרות אחרות ולא לפחד מהלא מוכר. ברגע שהילד ירכוש שליטה על צורות יסוד ומספר מסוים של ציורים פיגורטיביים הוא יתחיל לצייר באופן ספונטני, עצמאי ושוטף.

_________________________________________________________________


הנה מספר המלצות לפעילויות ולמוצרים נהדרים ולצדם הסברים שיובילו למעגל של התנסויות חיוביות, פיתוח גמישות ויצירתיות.


*חשוב לציין כי ההמלצות אינן מסודרות על-פי רצף התפתחותי וניתן להשתמש בהן בהתאם לצורך ובייחוד בהתאם למה שילדכם מתחבר אליו יותר.


1. אחד הכלים המצוינים הינו שבלונות ציור. חשוב כמובן שהשבלונות יהיו פשוטות ובנושא שקרוב לליבו של הילד. בשלבים הראשונים אנו ממליצות להדביק את השבלונה לדף בעזרת סלוטייפ על מנת לייצבה מבלי להוסיף דרישה נוספת לפעילות הגרפית. בהמשך כמובן, ילדכם יוכל לאחוז בשבלונה לבד בעזרת יד העזר ובכך גם לחזק את פעילות יד זו וגם את התיאום בין שתי הידיים. בנוסף, כדאי גם שבפעמים הראשונות בהן תשתמשו בשבלונות המטרה תהיה חווייתית בלבד ותאפשרו לילדכם פשוט לצבוע בתוך המסגרת של השבלונה, מבלי באמת ליצור את המסגרת שלה בעצמו. התוצר (לאחר שמרימים את השבלונה מהדף) מקסים ויוצר מוטיבציה רבה להמשיך ולעבוד עם שבלונות. בהמשך, תוכלו להדגים לילדכם כיצד משתמשים בשבלונה על-ידי ציור גבולותיה. חשוב להדגיש כי הניסיונות הראשונים בעבודה עם שבלונה עלולים להיות מעט מתסכלים (עד לרכישת הטכניקה) ולכן דורשים תיווך הורי. התיווך ההורי במקרה זה יכול להיות מילולי, לדוגמה: "היצמד עם הטוש לקיר של השבלונה". תיווך נוסף יכול להיות פיזי: ליווי ידו של ילדכם והצמדת כלי הכתיבה לדפנות, כך שיקבל את התחושה הנדרשת בעת עבודה עם שבלונות.


דוגמא לשבלונות של חיות: (בערכה 16 שבלונות)


אפשרות נוספת היא להשתמש בשבלונות לאפייה או לפלסטלינה (את השבלונות האלו לא ניתן להדביק לדף):

אחת הפעילויות המקסימות שאנו משלבות בעבודה עם שבלונות היא עיבוי הציור באופן חופשי. לדוגמה, אם הילד בחר לצייר חיה שהוא אוהב, ניתן לחשוב ביחד איתו מה החיה אוהבת לאכול, היכן היא גרה, עם אילו חברים היא אוהבת לשחק... ולהוסיף בהתאם.


מבטיחות לפרסם פוסט נפרד ושלם שיעסוק אך ורק בציור החופשי.


2. כלי נוסף ומצוין בו אנו משתמשות בקליניקה להעשרת הציור המובנה הינו "ציור בשלבים" (מחבר: יעל לב אור, מאייר: ארי לב אור). הערכה כוללת 14 כרטיסיות ומיועדת לגילאי 4 ומעלה.

בכל אחת מהכרטיסיות שבערכה מופיע ציור אשר ניתן להעתיקו לדף. בצד אחד של הכרטיסיה מופיע הציור המלא בקווים בצבעים שונים אשר מאפשרים לילד להבחין במרכיבים השונים של הציור ולהעתיקם. בצד השני של הכרטיסיה הציור מופיע מחולק לשלבים שונים וכך ילדכם יוכל לעקוב שלב אחר שלב ולהוסיף עוד מרכיבים לציור. אם משתמשים בצד זה של הכרטיסיה, ניתן להשתמש גם ב"מסגרת הפלא" אשר עוזרת לילד להתמצא במרחב הדף.


דבר אחרון וחשוב בהקשר לערכה זו- כל הציורים בנויים מצורות היסוד (עיגול, ריבוע, מלבן ומשולש) וכן מהקווים הבסיסיים שעל ילדכם להכיר. מומלץ בכל שלב להשתמש בשמות של הצורות והקווים, על-מנת לחזק את יכולת הזיהוי והשיום שלהם, במקביל להשגת השיפור הגרפי בהעתקתם. לגבי הקווים- מומלץ לומר "קו עומד, קו שוכב, קו אלכסון (כמו מגלשה)" ולא "קו אופקי/אנכי".


3. חוברת מצוינת נוספת שאנו ממליצות עליה היא "ידיים מציירות" של דודי שמאי.


בחוברת מקסימה זו מופיעות תמונות והדרכה כיצד לצייר חיות באופן פשוט על-ידי שימוש בכפות הידיים. העבודה עצמה חווייתית ביותר שכן הילד יוצר חיות מורכבות מאוד בקלות רבה בעזרת כף ידו. כמובן שלשימוש בכף היד ליצירת חיה יש יתרונות נוספים, ביניהם: חיקוי תנועה, הפרדת תנועה באצבעות וכן תיאום בין הידיים בעת הציור עצמו. מומלץ בשלב הראשון להראות לילדכם כיצד אתם יוצרים את החיה בעזרת כף ידכם ולאפשר לו להשתמש ביד שלכם כ"שבלונה". בשלב השני תוכלו לעזור לו ליצור את החיות בעזרת כף ידו.


4. ההמלצה האחרונה שלנו מכוונת אליכם ההורים בלבד. לאלו מכם אשר מעוניינים להעמיק ולהבין קצת יותר, אנו ממליצות על הספר "הפסיכוגרפיה של הילד" של יונתן שתיל (1993). בספר זה הוא מסביר כי "הציור הילדי על כל שלביו הוא דרך המלך הבלעדית המאפשרת את רכישת כישורי הכתיבה. כלומר, על הילד לעבור על כל שלבי הציור החיוניים ובאופן שלם ותקין, למען יוכל בבוא העת לכתוב כהלכה. ילד שלא יצייר בגיל הגן, או, מסיבה כלשהי לא ימצה את שלבי הבשלות בציור-סיכוייו רבים מאד שיהיה בעל קשיים בכתיבה בבית הספר". הספר עוסק בשלבי הציור השונים וכיצד לטפח ולעודד את האלמנטים החלשים.


_____________________________________________________________________

בפוסטים הבאים שלנו נמשיך לעסוק בתחום הגרפי אותו אנו מאוד אוהבות. בין הנושאים עלייהם נכתוב לכם: העשרת הציור החופשי בגיל הרך, חיזוק קשר עין-יד לשיפור התוצרים הגרפיים, חיזוק והפרדת תנועה באצבעות לשיפור השליטה בכלי הכתיבה, חומרים המעודדים התנסות וכן הושבה נכונה ליד שולחן.

_____________________________________________________________________

פוסטים אחרונים:
ארכיון:
חיפוש לפי תגיות:
No tags yet.
עקבו אחרינו:
  • Facebook Basic Square
bottom of page