top of page
הפוסטים שלנו:

לקראת חנוכה- מתנות לפיתוח המוטוריקה העדינה

הורים רבים פונים אלינו לקראת החגים ומבקשים מאיתנו המלצות למתנות עבור ילדיהם- כאלו שגם הילדים באמת יהנו מהן אבל שגם יהיה להן ערך מוסף. את ההמלצות שלנו אנו מתאימות באופן אישי לכל ילד: בהתאם לגילו, בהתאם לתחומי העניין שלו, בהתאם ליכולותיו ובהתאם לתחומי הקושי שלו.


למה בהתאם לתחומי הקושי שלו? פשוט מאוד! תחשבו על עצמכם- האם אתם נהנים לעסוק במשהו שאינכם טובים בו? ודאי שלא. כך גם אצל ילדים- אם זה לא כיף להם- אין שום סיבה שהם יעסקו בכך מתוך בחירה. המשחקים הם דרך מצוינת לעקוף את ההתנגדות, ליצור עניין ובעיקר חווייה חיובית ומהנה.


בפוסטים הקודמים ניסינו לרכז עבורכם רעיונות לפיתוח הציור המובנה והחופשי בגיל הרך. על-מנת לצייר (ובהמשך לכתוב) אנו זקוקים למספר מיומנויות וכישורים מפותחים, ביניהם גם מיומנויות מוטוריקה עדינה.

אז מהן מיומנויות מוטוריקה עדינה? מדובר במכלול של מיומנויות המתבססות על שליטה ותיאום בין קבוצות קטנות של שרירים באזור שורש כף היד, כף היד והאצבעות, המאפשרות לנו להוציא לפועל פעילויות מדויקות כמו: קשירת שרוכים, כפתור כפתורים, גזירה, השחלה, דפדוף בספר, וכפי שכבר ציינו- ציור וכתיבה.


לכן, בפוסט הזה בחרנו לרכז עבורכם המלצות למשחקים אהובים שאנו ממליצות עליהם עבור כל מי שעדיין מתלבט מה לקנות לילדים, לבני הדודים ולאחיינים מתנה לחג. ברשימה שלנו 8 משחקים- משחק לכל יום בהתאם לנס כד השמן. בכל המשחקים הללו אנו משתמשות בקליניקה באופן קבוע ולכן יכולות להבטיח לכם שאין ספק שהילדים יאהבו אותם!


חשוב לנו להדגיש כי המשחקים הללו אינם מהווים תחליף לטיפול מקצועי כאשר קיים קושי/עיכוב בתחום המוטוריקה העדינה. במקרים אלו יש לפנות לטיפול פרטני/קבוצתי בריפוי בעיסוק המתמקד בשיפור מיומנויות המוטוריקה העדינה.


אז חג חנוכה שמח ומלא אור- יוצאים לדרך:


1. אחד המשחקים האהובים עלינו בקליניקה הוא המשחק "תלוי בקוף" של חברת קודקוד.

איך משחקים? כל אחד מקבל 8 קופים והמנצח הוא מי שמצליח לתלות ראשון את כל הקופים שלו בהתאם לקוביות המשחק. איך תולים את הקופים על העץ? פשוט מאד, הקוף הראשון נתלה על אחד השקעים בצמרת העץ והקוף שמתחתיו נתלה עליו.

הילד שלכם יכול לשחק במשחק בעצמו או לשתף אח/חבר. הם יכולים לשחק לפי החוקים או להמציא חוקים חדשים בעצמם.

הילד שלכם מחויב להניח את הקופים בעדינות (וויסות כוח ומאמץ) ובמקביל לשמור על החוקים שנקבעו ולהתאפק! וכך תופסים שני "קופים במכה" משפרים מיומנויות מוטוריקה עדינה וכישורים חברתיים.


*המשחק מתאים לגילאי 3.5 – 6 שנים.

2. משחק נוסף ומסחרר הוא : "ציור בסחרור" של חברת יצירה. זוהי ערכה רב פעמית המעודדת ציור חופשי ומובנה. הילדים שלכם יופתעו לגלות כל פעם מחדש מה הם יכולים ליצור!


*מתאים מגיל 4.5 ומעלה.


3. משחק "העורב" או "הפרדס" של חברת HABA.

כמרפאות בעיסוק המנחות קבוצות ילדים בתחום הכישורים החברתיים וכן בתחום המוטוריקה העדינה- המשחק הזה הוא נפלא! המשתתפים נדרשים לשתף פעולה ולהתחרות ביחד נגד העורב ולא אחד נגד השני, כך נוצרת דינאמיקה קבוצתית איכותית ונעימה. בנוסף, ניתן להשתמש גם בפינצטה על מנת לאסוף את הפירות וכך משפרים גם את דגם האחיזה וגם את הדינאמיות של שורש כף היד.

המשחק מגיע בגודל רגיל וגם ב"מיני" אשר כמובן מאתגר אף יותר את יכולות המוטוריקה העדינה.


*לילדים מתחת לגיל 5 שנים מומלץ לקנות את הקופסא בגודל הסטנדרטי.


​4. "מנקלה" הוא אומנם משחק עתיק אבל ילדים פשוט אוהבים אותו!


*מיועד לילדים מגיל 5 ומעלה.

מנקלה הינו משחק של אסטרטגיה הדורש שיקול דעת וסבלנות מצד המשתתף. מיועד ל-2 משתתפים אשר נדרשים לספור ולתכנן מספר מהלכים קדימה ולכן זהו משחק אידיאלי לכל המשפחה. החוקים אמנם פשוטים אך המשחק מאתגר גם עבור המבוגרים שבינינו. עבור הקטנטנים מעבר לאתגר האסטרטגי הקיים במשחק, עליהם להרים בכל שלב חופן של אבנים קטנות ולשחרר בכל פעם אבן בודדת לתוך גומחה מבלי להפיל.

הערכה מכילה 48 אבנים צבעוניות, לוח מתקפל וחוברת הוראות.

​5. "קליק" של חברת קודקוד הינו משחק הרכבה איכותי בו החלקים מתחברים ביניהם במפרקים המאפשרים תזוזה. התוצאה הסופית מקסימה- לא סתם פסל אלא משחק שזז. המשחק מגיע עם חוברת דגמים הכוללת רעיונות מקסימים, אך כמובן שגם אפשר להמציא לבד. מומלץ להשתמש במשחק בשתי הדרכים הללו, שכן העתקת דגם הינה מיומנות חשובה ביותר לחיזוק יכולות התכנון והבקרה, בעוד שכאשר ממציאים לבד מפתחים גם את הדימיון והיצירתיות.


*המשחק מתאים לגילאי 4-9 שנים.


*ילדים בנו בקליניקה.


6. "זחל נולד לרקוד" של חברת קודקוד: הזחל שבמשחק מתחיל לרקוד לצלילי מוסיקה בלחיצת כפתור כשזרועותיו מתנפנפות לצדדים. הזחל הרוקד מהפנט אליו את הילדים ויוצר עניין אמיתי. המשחק מגיע עם גולות בארבעה צבעים ו-4 פינצטות בצבעים תואמים. מטרת המשחק היא להניח את הגולות בזרועותיו של הזחל בעזרת הפינצטה יותר מהר מהמשתתפים האחרים. הדבר שאנחנו אוהבות בו בעיקר הוא שהמשחק ניתן להתאמה לגילאים שונים וליכולות מוטוריות שונות- ניתן בהתחלה לתרגל את הנחת הגולות בזרועותיו של הזחל ללא שימוש בפינצטה ובמצב בו הזחל עומד סטטי. בהמשך ניתן להעלות את הרמה, לעבור לשימוש בפינצטה במקום באצבעות וכמובן ממצב סטטי של הזחל לריקוד משעשע ומאתגר. כך ניתן להתחיל במשחק כבר בגיל 4 ולהמשיך וליהנות ממנו גם בגיל 7.

7. "הך פטיש", מי לא מכיר? משחק מקסים הכולל לוח שעם, צורות הנדסיות מפלסטיק, פטיש, מסמרים וכרטיסיות עם דוגמאות. תוכלו למצוא משחק דומה של חברות שונות ואין ביניהם הבדלים משמעותיים. כדאי לשים לב שבערכה שאתם קונים יש כרטיסיות עם דוגמאות. בדרך כלל המשחק מומלץ מגיל 4 שנים ומעלה, אך אנו ממליצות להתחיל להשתמש בו כבר בגיל 3 שנים.

*שימו לב- בערכה יש מסמרים קטנים ולכן לא כדאי לאפשר לילדים צעירים לשחק ללא השגחה.


אז למה המשחק מומלץ? ראשית כי השימוש במסמרים ופטיש מפתחים באופן משמעותי את התיאום הבי-לטרלי, קשר עין יד, ויסות כוח ומניפולציה תוך ידנית. שנית, עבור הילדים הגדולים יש את אתגר הכרטיסיות בהן מופיעים דגמים מקימים אותם ניתן להעתיק. העתקת דגם באופן יעיל זו מיומנות נרכשת שכדאי לעבוד עליה (הכנת החלקים לפני, תכנון מקדים במרחב הלוח, כיוון ההעתקה וכמובן- איך מבצעים בקרה יעילה). עבור הקטנטנים יותר עבודה חופשית על-גבי הלוח בתיווך של מבוגר תוכל לעזור בפיתוח הזיהוי והשיום של צורות הנדסיות פשוטות (ריבוע, מלבן, משולש, עיגול) וכן של צבעים.

8. ״טכנו״- מי לא רוצה לעזור לאבא כשהוא משפץ? משחק מדהים שכולל ברגים, מברגים שונים, אומים, לוח בסיס ודוגמאות להעתקה.

אפשר להתחיל לשחק בברגים מהפלסטיק כבר בגיל 3 שנים ולנסות להעתיק דוגמאות בגיל 4 שנים (עם עזרה כמובן, כי חלקן מורכבות).

המשחק עשוי מחומרים איכותיים, ואתם תוכלו להנות ממנו לאורך זמן רב!


לפני ש​אנחנו נפרדות מכם בברכת חג שמח, טיפ אחרון-

בחג החנוכה חייבים לסובב סביבונים!

הסביבונים עוזרים לחזק את אחיזת הפינצ׳ (אצבע מול אגודל) וכמובן שאת השליטה באצבעות כאשר מסובבים את הסביבונים.

אחד המשחקים הכיפיים עם סביבונים הוא תחרות- כל ילד מקבל 2-3 סביבונים, מסובבים את כולם ביחד, והאחרון שנשאר עם סביבונים רוקדים הוא המנצח...


אז עכשיו באמת נפרדות מכם- חג שמח!!!!!



פוסטים אחרונים:
ארכיון:
חיפוש לפי תגיות:
No tags yet.
עקבו אחרינו:
  • Facebook Basic Square
bottom of page